tirsdag 19. februar 2013

Reiseprogrammer akkurat nå.

I tillegg til å reise selv sluker jeg reiseprogrammer rått. Dessverre går det ikke så mange programmer i den sjangeren på tv, spesielt programmer som er norskproduserte. Årsaken er vel at det er for dyrt å lage. Allikevel dukker det opp noen som er verdt å se på. Mine to favoritter nå:

1, Team Bachstad i India




I fjor kunne vi følge Øystein Bache og Rune Gokstad på et veldedighetsrally i Mongolia, for NRK. Nå går sesong to. Denne gangen reiser de 3000 km tvers over det indiske subkontinentet i en egen rickshaw. Humor, store opplevelser og møte med spennende mennesker!

2, Amazing Race



Dette er min guilty pleasure. Jeg har sett alle sesongene av denne amerikanske realityserien. Og i disse dager har sesong 22 (!) begynt på amerikansk tv. 11 par reiser sammen jorda rundt og konkurrerer mot hverandre i forskjellige oppgaver som er typisk for det landet de er i. Siste lag til pit stop i hvert program ryker ut av konkurransen. I finalen står tre par tilbake og første par i mål i hjemlandet USA vinner 1 million dollar.

Her får vi ikke sett så mye av stedene som deltakerne er i. Men denne serien blir meget fornøyelig på grunn av det raske tempoet, miksen av fascinerende deltakere og heseblesende konkurranser. Norge har prøvd seg på egen versjon og sesong 2 begynner i mars. Jeg er imponert over at TV2 tør å lage en slik stor og kostbar produksjon. Allikevel er den amerikanske mye bedre.

Amazing Race USA har vært i Norge to ganger. I sesong 6 episode 2 (Holmenkollen-Brandbu-Voss) og sesong 17 episode 5 (Narvik).

De første sesongene er litt gamle og treige, men fra sesong 6 og oppover (med unntak av Family edition) blir det tempo og storveis underholdning. Det er mange uforglemmelige øyeblikk fra serien. Men her er kanskje favoritten min. Trykk på videoen under og se hva som skjer under en konkurranse der deltakerne skal skyte vannmeloner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar