Europa

Her er en samling av alle innlegg fra Europa

Vindfullt på Island

Det er november 2012 og klart for langhelg på Island. Det går rykter om at et vindkast fra orkanen Sandy I USA kan komme over landet. Jeg er i det hele tatt litt usikker på om det er mulig, men reises må det uansett.

Dag 1: Mye lyd

Jeg kommer til Island sent på ettermiddagen torsdag og har et døgn alene i hovedstaden Reykjavik før reisefølget mitt kommer. Jeg sjekker inn på Guesthouse Sunna (Miðbær), som ligger meget sentralt i forhold til sentrum i Reykjavik. Det skal ikke så mye til, fordi Reykjavik er lite og man kommer seg overalt til fots. Hotellet er meget enkelt, med et hostel-preg. Men fint sted for bare å sove.

Rett ved hotellet ligger den mektige Hallgrimskirkja. Denne katedralen tok det ca 40 år å lage. Jeg tok heisen opp til klokketårnet og fikk en flott utsikt over et mørkt Reykjavik denne novemberettermiddagen. Jeg fikk et lite snev av hvor sterk vind det var over byen når jeg var oppe i klokketårnet. I det jeg stikker nesa ut av det ene vinduet får jeg pusteproblemer. Det hviner samtidig i tårnet.
Det er ikke dumt å ha denne kirka som nabo.

Denne helgen er det Iceland Airwaves i byen. Dette er Islands desidert største musikkfestival med mange artister på plakaten. De fleste cafeene og utestedene har enten artister eller diverse DJ's på scenene. Vi visste ikke dette før vi dro og har derfor ikke billetter til noen konserter. Jeg vandrer ned hovedgaten Laugavegur og glemmer et øyeblikk at det er vindfullt fordi jeg er mer opptatt av å komme meg forbi alle menneskene som er klare for musikkfestival.

Tid for mat. Målet er den beryktede burgersjappa Hamburgarabúllan (Geirsgata 1). Denne lille bua som ligger rett ved havnen er veldig populær blant islendinger. Burger'n er saftig og god, pommes frites gyldne. Men en favoritt? Litt usikker.

Islendingene mener at denne bula lager de beste burgerne

Barene er stapp fulle av mennesker på grunn av festivalen så dagen avsluttes på den eneste puben i byen. Det skal være hipt å gå ut på Island. Derfor er det egentlig deilig å slappe av med ordinære folk på helt ordinære Ölstofan (Vegamótastigúr 4).

Dag 2: Pølse og slåbrok

Dagen starter med å jobbe seg frem. For nå er vinden enda sterkere og ustødige gamle mennesker har problemer med å holde seg på beina i gatene i Reykjavik. Samtidig som en frokost inntas på Café Paris (Austurstræti 14) blåser et helt tak av på nabobygningen. Det deler seg, og rett og slett jager folk bortover gata. Når jeg har kommet meg over sjokket, og går mot hotellet, prøver et veiskilt å jage meg litt.

Ute er det ikke mulig å gjøre noe. Hva gjør en kar da i påvente at reisefølget skal komme? Han gjør det mange islendinger elsker å gjøre når det er møkkavær ute: drar på bad. Jeg tilbringer fire timer på Laugar Spa , det beste i byen. Her sprades det rundt i slåbrok når man ikke tar ulike bad. Inne i avdelingen er det også en bar. Det mørke avslappingsrommet med peis i midten gjør unge Borgås trøtt.

Inneaktivitet i dårlig vær: Laugar Spa

Vinden avtar utpå ettermiddagen og en lunsj inntas på Svarta Kaffid (Laugavegur 54) før jeg går i hovedgaten Laugavegur og de små gatene omkring. På Island er det lite kjedebutikker og det er litt artig å gå innom de spesielle små butikkene som Reykjavik er kjent for.

Det er klart for pølseoppdrag. Den lille røde bua Bæjarins Beztu (Tryggvagata) er verdenskjent for sine spesielle pølser med tilbehør. Uheldigvis for meg ligger den ved havnen ut mot havet. Selv om vinden ikke er like sterk inne i sentrum kjennes den kraftig her. I et lite øyeblikk blir jeg faktisk kastet tilbake og på et bilpanser når jeg runder et hjørne. Men pølsa smakte godt (bortsett fra at det meste av sausen blåste av).

Bill Clinton har vært her. Det har Borgås også, etter å ha kavet på et bilpanser.

På vei tilbake til hotellet legger jeg turen innom en liten hyggelig café i gaten Skólavördustígur. Det er dumt jeg ikke kommer på navnet på stedet eller navnet på den meget hyggelige mannen som eier stedet. Jeg blir en stund for å slå av en prat om økonomiske nedgangstider og baristakultur.

Reisefølget mitt kommer, og etter en raskt tur opp i den mektige kirken igjen, går vi til restauranten for kvelden: Sjavarkjallarinn (Adalstræti 2)Her får vi mye mat for pengene, men vi er ikke veldig imponert og konkluderer med at de vil litt for mye. Kvelden avsluttes med et par glass på Laundromat cafe (Austurstræti 9).

Dag 3: Møte med en fotballfrue

Etter en frokost er det klart for en utfluktstur med buss. Vi skal ut i den ville og spesielle islandsnaturen. Spasere over kløften som skiller Europa og Nord-Amerika, kjøre igjennom det gamle tingsetet Thingvellir og videre til to av Islands største naturattraksjoner: Geysir og Gullfoss. Mektige naturopplevelser som virkelig anbefales. Men det vi kommer til å huske best fra denne turen er nok guiden på bussen som snakket meget dårlig engelsk. Her kan man velge å gråte eller le. Vi valgte det siste. Høydepunktet var nok når han i en halvtime forsøkte å forklare på engelsk, over høyttaler  hvordan islandshesten galopperer. Dette gjør han på barnehage-engelsk og med underfundige hestelyder. Det ble en lang, humørfylt dag med gode naturopplevelser.

Gullfoss. En av flere mektige naturopplevelser på Island.

Vi går for litt mer rustikt til middag denne kvelden på oppfordring fra den hyggelige mannen jeg snakket med i cafeen forrige kveld. Prir Frakkar (Baldursgata 14) serverer god islandsk mat i en liten intim kjeller. Matroen uteblir dessverre på grunn av en overberuset modell og fotballfrue (til en kjent islandsk spiller som har spilt på Lillestrøm) som rett og slett blir for mye for oss med vulgære bevegelser, slitsom dansing og høylytt skriking. Det er mulig det er hennes stjernestatus som er grunnen til at ikke servitørene kaster henne ut av stedet. God mat, men sorry: null tips fra oss.

Denne restauranten anbefales. Hvis fotballfruene holder seg unna.

Dag 4: Bading

På vei til flyplassen stopper vi opp og koser oss i noen timer. Vi rett og slett digger geotermisk velvære i 40 graders varmt kildevann i Den Blå Lagune. Det er alltid gøy når de største turistattraksjonene innfrir. Helt spesielt er det: det klare vannet med mektig natur rundt. Alle turistene som er her glemmer vi i noen timer. Dessuten er ikke november den største reisemåneden og det er mye plass i lagunen.

Et perfekt stopp på vei til flyplassen.

Fire dager er over på Island. Jeg vil garantert tilbake. Men da skal mye mer av øya oppleves.

Tur: Island, november 2012

Et bra stede å spise: The Providores & Tapa Room, Marylebone, London

Hvor skal man gå å spise i London? Et godt tips for kvalitetsmat og god vin er The Providores & Tapa Room i Marylebone.

Dette stedet er delt. I underetasjen serveres det berømt tapas. I andre etasje, der vi valgte å reservere bord, befinner det seg en nydelig liten restaurant som spesialiserer seg på fusion food. Lokalet ser ut som en liten leilighet,  og stedet blir intimt med de få bordene som befinner seg her.

Chefen på denne restauranten er fra New Zealand og derfor er det kun New Zealandsk vin vi finner på kartet. Vi drakk en nydelig Syrah til maten vår.

På middagsmenyen kan du velge å spise enten to, tre, fire eller fem retter. Vi valgte fire retters middag med dessert. Maten her er meget original og smaker guddommelig. Noe av det som anbefales er de chiliglanserte gulrøttene, løkpureén og briochekrutonger av valnøtter. De nydelige skotske kamskjellene, sammen med limeris, satsuma og koriandersalat, var en höjdare for meg.

Stedet er også bra for brunch på lørdager og søndager. Men gjør det til en fullkommen kveld og kjør flere retter!

Sted:  The Providores & Tapa Room, Marylebone, London
Adresse: 109 Marylebone High St. W1

Et sted jeg drar tilbake til: Granola, København

De siste seks årene har jeg reist på weekendtur til København. Derfor besøker jeg ofte de faste stedene samtidig som noe nytt oppdages hver gang. De fire siste årene har jeg spist frokost eller lunsj hver dag på Granola i bydelen Vesterbro.

Frokost serveres her hele dagen og så vidt jeg vet er dette det eneste stedet i byen med rødgrøt på menyen. En klassiker er å bestille en morgenmad-tallerken der du får egg, drikke, frukt og godt dansk brød med fantastisk ost og skinke. En annen favoritt er de gode shakene i forskjellige smaker.

Caféen ligger i lokalene til en gammel grønnsaksbutikk og hele lokalet er i 1930-talls stil. Alle detaljene er i originalmaterialer, som for eksempel innfarget glass på hyllene, hundre år gammel stripete tapet fra en antikvitetsbutikk i Frankrike og store industrilamper fra en Land Rover-fabrikk i England.

Aldri en tur til København uten å spise på Granola!

Adresse: Værnedamsvej 4, Vesterbo

5 favoritter i Barcelona

Barcelona er en by jeg stadig vender tilbake til. Her er fem favoritter som anbefales:

1, Gràcia

Bydelen Gràcia må jeg alltid besøke. Bydelen ligger nord i Barcelona og har mange små plasser og trange gater. I tillegg bidrar de mange kafè-, bar og restaurantene til et yrende liv i bydelen. Bydelen har et litt gammelt preg, og jeg tør å påstå at det må være et av stedene i byen som har minst turister. Derfor praktiserer de også siesta her oppe. Ettermiddag og kveld er dermed de beste tidspunktene å vanke her.

Det er de innbydende små plassene som har gjort Gràcia så populær blant innbyggerne i Barcelona. Kveldene på Placa del Sol eller Placa de la Virreina er alltid like hyggelige med uteserveringene. I tillegg til det stemningsfulle kan man også gjøre gode kjøp i de små butikkene.

2, Cerveseria Catalana

Dette stedet ligger i bydelen L'eixample og er bra for både frokost, lunsj og middag. Fra lunsj og ut dagen serverer de nydelig tapas til gode priser. De to gangene jeg har vært der (på kveld) har stedet vært stapp fullt og vi har måttet vente lenge på bord. Men det var det vel verdt!

Adresse: La Rambla de Catalunya 18

3, El Xampanyet

De fleste kommer hit for å spise ansjos som serveres med en spesiell saus. Men i tillegg er dette en cavabar som oser av hygge. Den er liten og trang, men med masse sjarm. El Xampanyet serverer også mye annen god tapas. Ligger i bydelen El Born.

Adresse: Carrer de Montcada 22

4, Sagrada Familia

Det er umulig å ikke ha dette som en favoritt. Det morsomme med å ha vært på besøk i Barcelona over flere år har vært å se utviklingen på byggingen av denne uferdige katedralen. På mitt første besøk nøt jeg praktbygget utenfra og fikk samtidig gå opp i de høye tårnene. Innvendig var det lite å se. Når jeg var der sist gang hadde mye skjedd innvendig og jeg ble mektig imponert over både arkitektur og størrelser. Ferdigstillelse av den nygotiske katedralen er satt til år 2022. Tidenes turistattraksjon?

Adresse: Carrer Mallorca 401

5, Bar Marsella

Dette er en bar med sjel. Denne baren, som ligger i bydelen El Raval, åpnet i 1820 og sies å være den aller første baren som åpnet i byen. Den har hatt besøk av kjente personer som Gaudí, Picasso, Dalí og ikke minst Ernest Hemingway som elsket absint. Denne baren er en av de få barene i byen som serverer absint. Men her kan du nyte annen god drikke også.

Det sies at baren ikke har blitt pusset opp siden slutten av 1800-tallet. Tapeten faller ned, støvet ligger som et tykt lag i kriker og kroker og gulvet knirker. Gamle lys og flasker står fremme. Denne baren tar deg med tilbake i tid.

Adresse: Carrer de Sant Pau 65

En strand å snakke om

Det har blitt flere besøk til flotte strender opp igjennom årene. Jeg har til og med besøkt en strand som har blitt kåret til en av verdens vakreste strender (Lopez Mendes, Brasil). Men en av de aller beste strandopplevelsene jeg har hatt skjedde på en strand i vårt eget land.

En reise igjennom Lofoten, gjerne på sykkel, anbefales på det sterkeste. Langs E 10, i Flakstad kommune, ligger tettstedet Ramberg. Hvis du farer forbi her uten stopp har du gjort noe dumt. Stranda i Ramberg, ved siden av campingplassen, bør du sjekke ut.

Vannet holder bare 14 grader på en fin sommerdag. Allikevel må bare strendene i Lofoten, inkludert Rambergstranda, være noen av verdens vakreste på grunn av det klare vannet og den kritthvite sanden. Noe som gjør nettopp Rambergstranda mer majestetisk er selvfølgelig de høye fjellene som ligger like ved. Mektig!

Nok en påminnelse om at vi bor i verdens vakreste land.

Tur: Sykkeltur i Lofoten, sommeren 2010

Øltur til London

Jeg har en kompis som er glad i øl. Veldig glad i øl. Han brygger øl hjemme og har tatt meg med på NM i ølbrygging. Vi henger mye sammen, både her hjemme og på reise. Derfor er det helt umulig for meg å ikke bli interessert i øl. Derfor sto øl på programmet når vi en helg i januar tok en langhelg i London.

Fredag skulle bli den store øldagen. Vi begynte dagen tidlig ved Borough Market. Etter å ha skuet over de utallige matbodene peilet vi raskt inn ølbutikken Utobeer på markedet. Her var det mye godsaker. Butikken har over 600 øl på flasker. Et must for ølelskere. Før vi saumfarte hyllene nærmere og kjøpte litt flasker testet vi ut en av de lokale ølsjappene som alle ølhunder anbefaler: The Rake (14a Winchester Walk, Borough Market). Her var vi i noen timer i hyggelig selskap. Baren er linket opp mot Utobeer. Innehaverne er mer enn villige til å slå av en prat samt anbefale øl. The Rake har også noe godt norsk øl. Men vi var vel ikke i London for å drikke norsk øl?

Ølmekka: butikken Utobeer på Borough Market.
Nyt noen øl på The Rake.

Ekspedisjonen denne dagen fortsatte til flere steder. Etter et stopp på mer tradisjonelle The Swan gikk turen til The Jerusalem Tavern (55 Britton street, Clerkenwell). Dette var en meget hyggelig opplevelse. Et veldig lite, men intimt sted, med ulike typer øl på tap. Selvom kanskje ikke utvalget var det største var dette virkelig en trivelig, intim bule med lite turister. Tydeligvis et sted de lokale liker å henge. Opprinnelig var tavernaen en av Londons første kaffehus, opprettet i 1703. Dekoret fra 1800-tallet er bevart. Om du ikke skulle like øl: dra hit allikevel for den herlige intime stemningen og drikk noe annet.
Jerusalem Tavern: hygge!
Neste sted: The Craft Beer Company (82 Leather Lane, Clerkenwell). Her var utvalget av øl større. De har et godt utvalgt av øl på tap samt over 400 typer av øl på flaske. En øltur på byen kan ikke avsluttes bedre: i baren møtte vi to unge briter som driver eget bryggeri i London. The Craft Beer Company selger ølet deres og vi ble introdusert til godt øl fra deres bryggeri: Partizan. Vi drakk flere forskjellige med ølkongene før stedet stengte (heldigvis) kl. 23:00.

The Craft Beer Company: højdare!

To unge briter anbefaler ølet fra deres bryggeri: Partizan. Det gjør vi og!

Gastropuber har i de senere årene blitt mer og mer populært i London. Dette er puber som serverer kvalitetsmat og godt drikke. Øl er selvsagt det mest vanlige, men gastropubene har også som regel et godt utvalg i annen drikke. En gastropub i London som for meg har blitt en favoritt er uten tvil The Duke of Cambridge (30 St. Peter's street). Her har jeg vært to ganger på under et år. Puben ligger i Islington, et område som er verdt å sjekke ut for flere hyggelige puber, god shopping og hyggelige cafeer. The Duke... var den første organiske puben i London og ligger litt bortgjemt i et nabolag. Derfor kan den unngå de store folkemassene selv om det har vært mye folk der litt senere på kvelden når jeg har vært der. Tydeligvis et populært sted for de lokale. Selve lokalet består forøvrig av to deler: en restaurant med glimrende mat, samt selve puben der du også kan spise god mat og boltre deg i alt godt de har på flaske.

The Duke of Cambridge: en perle!

Men hva er mitt favorittøl i London? Egentlig ganske vanskelig å si. Men jeg har fått mer og mer sansen for øl fra bryggeriet The Kernel (01 Spa Business Park, Spa Road). Et bryggeri som etterhvert har fått et godt rykte i byen. Ølet deres får du blant annet på gastropuben The Duke of Cambridge og i butikken Utobeer, nevnt tidligere i teksten. Vi rakk dessverre ikke å besøke bryggeriet, men det står for tur neste gang!